Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Download Buku Beberapa Studi Tentang Islam pdf

 


Judul Buku: Beberapa Studi Tentang Islam

Penulis: Sayid Qutb

Penerbit: Media Dakwah

Tahun: 1984

Jumlah Halaman: 317

Buku kecil yang amat berharga ini seharusnya ditulis kata pengantarnya oleh orang yang lebih kokoh tubuhnya, lebih besar kekuatannya, lebih muda umurnya, dan lebih berani daripada saya untuk menghadapi manusia dengan kebenaran.

Buku ini adalah “Buku Tahun Ini” tentang tatacara kekuatan. Saya tidak mengenal sebuah bukupun yang terbit di tahun ini yang berbicara tentang kebenaran dengan lidah kekuatan, sebagaimana Saudara saya yang cemerlang, al-Ustaz Sayyid Qutb dalam buku ini.

Kerana itu, adalah tidak adil baginya kalau pendahuluan buku ini ditulis oleh seorang manusia biasa yang telah lamban gerak-gerinya dan telah berumur tujuh puluhan.

Sayyid Qutb telah mengarahkan kata-kata kebenaran kepada banyak kelompok dalam buku ini. Kalimat kebenaran itu pahit. Orang-orang yang mukanya merasa kena tampar oleh kerananya, berusaha dengan kebanyakan kekuatan kebatilan yang terdapat di atas dunia. Mereka itu banyak jumlahnya memenuhi dunia. Orang yang mampu berdiri di depan mereka itu, adalah seorang beriman yang kuat. Kita harus mengucapkan selamat kepada al-Ustaz Sayyid Qutb kerana Allah telah memberikan kepadanya kekuatan iman.

Dalam buku yang berharga ini terdapat sebuah bab yang berjudul “Kepada orang-orang yang Timur di Dunia Islam”, ditulis dan disiarkan Sayyid Qutb dua minggu sebelum terjadinya revolusi di Mesir. Makalahnya yang berjudul “Budak” diusahakannya untuk menyiarkannya di zaman kediktatoran, tetapi ia dilarang melakukannya. Dengan sikap-sikap yang telah diambilnya di zaman kediktatoran, Sayyid Qutb telah membuktikan bahawa ia dapat mengeluarkan kata-kata dengan baik untuk menegakkan kebenaran, pada saat dimana muka kebatilan yang kuat memandang dengan pandangan yang tidak baik kepada kebenaran ketika tenteranya telah berpaling daripadanya. Di antara para penulis kita banyak orang yang pandai mengeluarkan kata-kata yang baik untuk menegakkan kebenaran, tetapi hal itu hanya dilakukannya kalau pasaran dianggapnya cukup baik baginya, atau kalau negara melihat dengan baik kepada mereka sebagai para pendukungnya, walaupun untuk sementara waktu saja. Tetapi mereka juga bersedia untuk mengucapkan kata-kata yang lain. Mereka demikian pandainya mengeluarkan kata-kata sehingga mampu mencarikan alasan untuk kebatilan yang terdapat di negaranya. Sebaliknya mereka juga pandai berkata yang tidak benar, kalau pasaran cukup baik untuk itu.

Download ebook Beberapa Studi Tentang Islam pdf via Google Drive

DOWNLOAD

Post a Comment for "Download Buku Beberapa Studi Tentang Islam pdf"