Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ulasan Buku - Cinta Pandang Pertama by Ellis Gee

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian  ❤️


Masa mula baca dialog dalam Cinta Pandang Pertama terus automatik dengan kita sekali terslang cina tanpa sengaja. Haha. Jarang sebenarnya dapat jumpa cerita yang menampilkan perempuan cina sebagai watak utama. Satu percubaan yang baik dari penulis yang berani mencuba sesuatu yang lain. Apa pun, mini novella ini memang sangat nipis dan dapat dihabiskan in one sitting sahaja. Saya juga tidaklah meletakkan harapan yang besar ketika baca buku ini. Sekadar untuk bacaan santai saya sahaja. 


Saya beli buku ini di Website Bookxcess. Harga pun tak masuk akal. Kalau tak silap dalam RM 1 rasanya. Tak pasti kenapa dijual dengan sangat murah. Mungkin siapa yang berminat untuk dapatkan boleh check di website tersebut.


Mengisahkan tentang percintaan berbeza agama antara Khalid & Swee Lin. Kedua-dua mereka jatuh cinta pandang pertama. Ada juga main tarik tali antara mereka. Gara-gara salah faham. Ketika Swee Lin menghulurkan salam perkenalan. Khalid di fasa yang sangat susah. Jadi, dia menjauhkan diri tetapi Swee Lin salah sangka dengan perbuatan Khalid itu. Mujurlah semuanya okay apabila Khalid cuba betulkan keadaan. 



Tapi, siapa kata cinta berbeza agama tiada dugaan?. Dalam CPP ini kita akan baca beberapa dugaan yang mereka lalui. Berjayakah mereka melaluinya?
Satu hal yang saya kurang gemar dengan heroin ialah dia selalu ungkit kejadian mak Khalid. Punyalah dia tak dapat nak lupakan pengalaman tersebut sampaikan dia kadang menyindir Khalid. Mak Khalid tu pun dah minta maaf kan. Tolong move on please dan buka lembaran baru. 
Dan Mak Khalid pun bukanlah 100% betul. Ada juga khilafnya. Tapi sekurang-kurangnya dia berani minta maaf. Memang tak patut dia layan tetamu sebegitu rupa. Rasa seolah-olah tidak dialu-alukan pula.

"Berkepala botak di bahagian depan"
"Ketinggian 5'5"
"Badan sasa ala ala atlet"

Penulis juga reka watak hero (Khalid) sebagai lelaki yang biasa sahaja. Seperti yang penulis gambarkan di dalam buku ini, Khalid berumur 40an dan botak di bahagian depan. Tapi, semua itu diterima baik oleh heroin kerana baginya Khalid menepati citarasanya. Bagus Swee Lin kerana tidak menjadi gadis tipikal yang akan memilih rupa dahulu barulah perkara yang lain. Jadi, saya tiada sebarang isu mengenai ini. Sebab rasa macam okay. Cuma saya ada masalah untuk imagine watak heroin cina. 

Tapi, apa pun pengakhiran yang baik cuma tergesa gesa sebab dah nama pun mini novella kan.





Post a Comment for "Ulasan Buku - Cinta Pandang Pertama by Ellis Gee"